Jawatan Popular

Pilihan Editor - 2019

Bahaya melekat pada tiub fallopian

Anonim

Hello doc. Saya sudah hampir 5hari pernikahan belum lagi bayi dan. Sebelum ini saya diperiksa dengan pakar obstetrik ... Dia berkata tidak ada masalah dalam rahim. Segala-galanya baik dan tidak ada kanser atau masalah yang serius. . Tetapi doktor mengatakan bahawa terdapat saluran persenyawaan yang melekat sedikit. Ini menjadikan saya sedikit mengandung. . Saya ditanya sama ada saluran melekat sangat teruk? ""

Selamat malam, terima kasih kerana bertanya. Saluran persenyawaan menelefon doktor anda, kemungkinan besar dalam istilah perubatan dipanggil tiub fallopian dan merupakan saluran yang menghubungkan rahim ke ovari. Untuk butiran lanjut, lihat gambar di bawah.

Apabila perekatan atau pelekatan berlaku, seseorang mungkin tidak mengalami apa-apa gejala atau aduan selain sukar untuk hamil. Ini kerana dengan perekatan, telur semakin sukar untuk bertemu dengan sel sperma untuk dapat menyuburkan. Di samping itu, keadaan yang boleh timbul dari adhesi adalah jika wanita itu akhirnya masih mengandung dengan keadaan adhesi, boleh ada kehamilan di luar rahim atau kehamilan ektopik yang mempunyai komplikasi yang teruk.

Lekat atau lekat ini boleh berlaku kerana pelbagai perkara, seperti:

  • Penyakit keradangan pelvik
  • Jangkitan seksual
  • Keadaan Endometriosis
  • Sejarah pembedahan abdomen
  • Kemunculan fibroid atau sista di saluran pembiakan wanita

Jadi mengenai kes anda, jika ada pelekatan, pengendalian biasanya dalam bentuk pembedahan. Tetapi untuk menjadi lebih khusus dan teknikal khusus, jenis operasi, kami fikir ia akan menjadi lebih baik jika anda berunding terus dengan pakar obstetrik anda untuk mengelakkan salah faham. Kemudian bagi masalah kehamilan yang sukar, kami merasakan penting untuk anda memeriksa sperma suami anda, kerana sukar untuk hamil bukan hanya karena masalah wanita, tetapi juga dari laki-laki seperti kekurangan sperma, kecacatan sperma, kelainan pergerakan sperma sebagainya. Anda boleh memeriksa suami anda dengan ahli orrologi atau ahli urologi.

Sementara itu, untuk meningkatkan peluang untuk hamil, anda boleh melakukan persetubuhan sekitar 3-4 kali seminggu, bersenam secara teratur, mengelakkan asap rokok, mengekalkan berat badan yang ideal, mengira kesuburan, dan mengambil nutrien yang kaya nutrien dan penambah sperma untuk suami anda. Oleh itu, semoga menjawab soalan anda.

"