Jawatan Popular

Pilihan Editor - 2019

Mengendalikan kebocoran injap aorta di kalangan warga tua

Anonim

Saya seorang lelaki berusia 75 tahun. Kaki bengkak, berdasarkan peperiksaan Echocardiographic, menyimpulkan bahawa injap aorta sangat bocor (katanya ada 3 kategori: ringan, sederhana, teruk). Sekarang menunggu MSCT untuk injap aorta. Memandangkan di hospital, doktor pemeriksa sentiasa berubah, bagaimana pengendali seterusnya tidak akan menjadi lebih teruk. Sekarang saya menggunakan kemudahan kesihatan BPJS, jadi hanya menunggu selama 3 bulan untuk echocardiography. Tolong penyelesaian. ""

Halo,

Jantung adalah organ manusia yang penting yang terdiri daripada otot jantung yang mempunyai empat bahagian yang terdiri dari teras kanan dan kiri dan ruang kanan dan kiri. Antara teras dan ruang yang betul, teras dan ventrikel kiri, ruang hak dan arteri pulmonari dan ventrikel kiri dan vesel aortik adalah injap / injap.

Berikut adalah gambar bentuk hati dan bilik:

Berikutan kerja injap jantung, apabila aliran darah dari ruang masuk ke ruang jantung, injap jantung yang memisahkan kedua-dua terbuka, manakala injap yang memisahkan bilik dan arteri pulmonari (kanan) atau yang memisahkan bilik dan aorta (kiri) akan ditutup. dinamik.

Dalam keadaan anda, injap aorta yang menghadkan ventrikel kiri dengan aorta tidak dapat ditutup sepenuhnya, maka beberapa darah yang telah mengalir dari ventrikel kiri ke aorta untuk keluar dari jantung akan kembali ke ventrikel kiri dan jika empangan darah meningkat, ia juga akan menyebabkan empangan darah pada sermabi kiri. Ini akan memberikan gejala sesak nafas, keletihan dan kaki bengkak.

Kebocoran injap jantung boleh berlaku disebabkan oleh penyakit lain seperti komplikasi sifilis, penyakit jantung koronari, tekanan darah tinggi yang tidak terkawal, dan penyakit lain yang memberi komplikasi kepada jantung.

Sehubungan dengan mengendalikan keadaan yang anda alami, ia mesti berdasarkan kepada sebab-sebab dan keadaan tubuh dan hati anda. Mengenai doktor yang mengendalikan anda seli, ia tidak sepatutnya menjadi masalah selagi rekod perjalanan penyakit anda ditulis sepenuhnya dalam rekod perubatan.

Secara umum, anda boleh melakukan Gaya Hidup Sihat dengan lebih konsisten untuk memastikan keadaan badan anda menjadi semakin berat:

Mempertahankan berat badan yang sesuai mengikut Indeks Massa Tubuh

Cukup berehat pada waktu malam (6 hingga 8 jam / hari).

Jangan merokok atau tinggalkan dari asap rokok (jika anda tinggal dengan perokok)

Tidak ada atau mengurangkan penggunaan kopi & minuman beralkohol

Latihan kerap 5 kali sehari selama 30 hingga 45 minit, pilih sukan yang tidak menggalakkan kerja jantung seperti berjalan santai, yoga, gimnastik tua / senam Tera dan berenang. Rujuklah mengenai jenis senaman yang sesuai untuk doktor yang memperlakukan anda.

Pilih makanan berkhasiat yang kaya dengan serat, buah-buahan dan sayur-sayuran. Sekiranya anda mengalami kesakitan kerana mengunyah keadaan gigi, buah-buahan & sayur-sayuran boleh dipotong / dipotong menjadi kepingan kecil. Kurangkan makanan manis, mengurangkan penggunaan gula, mengurangkan makanan yang diawetkan (kerana natrium yang tinggi dari garam). Masak makanan dengan mendidih, mengukus, baking dan saut. Elakkan makanan berlemak goreng dalam banyak minyak, kulit, bahan makanan.

Mengendalikan doktor mengikut jadual yang disyorkan dan mengambil ubat mengikut peraturan doktor.

Rawatan yang terbaik mestilah berdasarkan pemeriksaan perubatan langsung dengan doktor. Biasanya rawatan terdiri daripada ubat-ubatan yang mengendalikan penyakit yang menyebabkan penyakit injap jantung, gabungan beberapa jenis ubat yang melegakan kerja penghambat jantung dan pembekuan darah.

Baca di sini mengenai penyakit injap jantung.

Ini adalah maklumat yang boleh kami kongsi, semoga membantu anda.

Salam Sehat, Dr. Caecilia Haryu Aryapti.

"