Jawatan Popular

Pilihan Editor - 2019

Punca pening diiringi oleh loya dan perut yang tidak selesa

Anonim

maaf doc sebelum saya ingin bertanya, sudah lebih dari seminggu (hampir 10 hari) saya pening, loya, perut terasa buruk, bagal bagal, lemas, tidur juga terkadang kurang bunyi, dan badan saya sakit. mengapa ia dok? tolong bantu ya doc. Terima kasih. ""

Selamat malam, terima kasih kerana bertanya. Sebelum ini, marilah kita katakan bahawa tubuh mempunyai mekanisme sendiri untuk memberitahu bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan bahagian badan tertentu. Satu contoh yang mudah ialah rasa sakit di siku yang bertembung, adalah mekanisme badan untuk mengetahui jika bahagian siku baru cedera. Satu lagi contoh adalah batuk jika terdapat badan asing di saluran udara, demam sekiranya terdapat jangkitan, muntah jika terdapat keabnormalan pada saluran pencernaan dan cirit-birit di atas apabila ada kelainan pada saluran pencernaan yang lebih rendah. Mekanisme ini dipanggil gejala. Walau bagaimanapun, pengumpulan gejala tidak mencukupi untuk menentukan penyakit tertentu kerana banyak penyakit menyebabkan gejala yang sama.

Jadi sebagai tambahan kepada gejala, dapat menentukan diagnosis juga diperlukan untuk meneroka sejarah lain, seperti sejarah memakan makanan atau suplemen tertentu, sejarah tekanan darah rendah, sejarah alergi dan sebagainya, serta pemeriksaan fizikal dan sokongan. Jadi dalam kes anda, nasihat kami adalah untuk berjumpa dengan doktor anda secepat mungkin kerana keadaan yang anda alami agak lama.

Sejauh ini, apa yang dapat kita meneka adalah kerana gejala anda kebanyakannya berasal dari sistem pencernaan dalam bentuk mual, perut berasa tidak selesa, bagal dan kelemahan, bermakna ada gangguan dalam sistem pencernaan anda. Antara sebab utama yang manakah yang boleh menyebabkan gejala sampingan dalam bentuk pening, gangguan tidur dan badan achy. Oleh itu, cadangan kami sebelum anda melawat seorang doktor adalah untuk makan makanan yang sihat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan walaupun anda mungkin tidak selera makan, berehat secukupnya, menjauhkan diri dari tekanan dan kurang aktif. Kami harap anda dan keluarga anda sentiasa sihat.

Itu sahaja, semoga membantu.

Dr. Amadeo D. Basfiansa

"