Jawatan Popular

Pilihan Editor - 2019

Pertumbuhan dan pembangunan bayi

Anonim

Assalamualaikum wr wb Doc Saya ingin bertanya, bayi saya berusia 6 bulan kurang 2 minggu. Tetapi bayi saya tidak menyusu. Kadang-kadang hanya membuat bunyi hu bunyi, dan bahkan kemudian jarang Ketawa juga diam, kadang-kadang ada suara dan bahkan dok itu jarang, tetapi jika dipanggil dengan nama kadang-kadang ternyata kadang-kadang atau tidak. Tetapi jika anda membuat bunyi seperti bersiul suara atau berdering mainan atau membuat bunyi melainkan jika anda memanggil namanya, dia akan segera mencari sumber bunyi. Tebak anak saya kenapa awak dok? Tolong jawab saya, terima kasih ""

Hello Doni ...

Terima kasih atas soalan anda.

Sebagai maklumat untuk anda yang mendekati usia enam bulan, bayi boleh bertindak balas terhadap nama sendiri dan mengenali emosi dengan nada suara. Cooing secara beransur-ansur menjadi babbling, iaitu babbling dengan suku kata tunggal, contohnya papapapapa, dadadadadada, bababababa, mamamamama. Bayi juga mula dapat menyesuaikan nada ucapan mengikut emosi yang dirasai, dengan ekspresi wajah yang sesuai.

Ia mesti diperhatikan jika perkara-perkara yang disebutkan di atas tidak berlaku pada bayi, iaitu, mereka tidak berpusing jika mereka dipanggil dengan nama dari belakang, atau tidak ada yang mengejek.

Anda perlu tahu, ketiadaan babbling dan lain-lain boleh disebabkan oleh: kehilangan pendengaran, gangguan otak seperti gangguan mental / gangguan mental dan / atau gangguan ekspresif, autisme, atau gangguan pada organ mulut yang menjadikannya sukar bagi anak untuk mengucapkan kata-kata.

Cuba bincangkan masalah ini dengan pakar pediatrik, supaya anak anda boleh melakukan satu siri peperiksaan lanjut secara langsung, supaya segala-galanya jelas dan jelas, dan akhirnya rawatan yang tepat boleh diberikan mengikut keadaan semasa anak anda.

Anda perlu tahu, ibu bapa dan persekitaran yang paling dekat sangat penting dalam perkembangan ucapan dan bahasa seorang kanak-kanak. Perbendaharaan kata kanak-kanak adalah berkadar terus dengan bilangan kata yang didengarnya dalam tempoh kritikal perkembangan ucapannya.

Oleh itu penjelasan yang boleh kita sampaikan, mungkin berguna.

Salam,

@ dr. jati

"